Hvad er data?

Forstå databegrebet

Det er vigtigt, at eleverne indledningsvist forstår, at data er noget, man kan indsamle og organisere til at sige noget om virkeligheden, og at der findes forskellige datatyper. Nedenfor ser du idéer til, hvordan du ved hjælp af små aktiviteter kan arbejde med dette.

5 faglige loops

Til tekforsøget (som fag - mellemtrin) er der udviklet fem faglige loops, som beskæftiger sig med forskellige datatyper:

Hvert af de faglige loops er estimeret til at vare 2 lektioner. Du finder prototypen og de tilhørende ressourcer på tekforsøgets hjemmeside under 4. klasse (prototype 3). Se dette link: https://xn--tekforsget-6cb.dk/forlob/som-selvstaendigt-fag-mellemtrin/

indsamling af data med sanserne

Lad eleverne undersøge, hvilke slags data, de kan opfange, når de bruger fire af sanserne. Under hver undersøgelse skriver en makker ned, hvad den, der undersøger finder frem til. Denne øvelse indgår også i elevhåndbogen, der er udarbejdet til prototypen Dear Data i det nationale forsøg med teknologiforståelse. Se om dette forløb her: Dear Data

Synssansen

Eleverne holder sig for ørerne, mens de undersøger

Høresansen 

Eleverne lukker øjnene, mens de undersøger

Lugtesansen 

Eleverne lukker øjnene og holder sig for ørerne, mens de undersøger

Følesansen 

Eleverne lukker øjnene og holder sig for ørerne, mens de undersøger


Efter undersøgelserne skal eleverne forsøge at inddele deres noter i:

Øvelsen kan afsluttes med at tale om, hvilke sensorer, de kender, som opfanger hvilke slags data, fx kamera, mikrofon, ultralydssensor, temperaturmåler, osv.

Inddeling af egne data

Tal fælles om de tre kategorier nedenfor - tag fx udgangspunkt i eksemplerne ud fra hver. Lad derefter eleverne beskrive sig selv ved hjælp af data, som de inddeler i kategorierne. 



Du kan evt. udvide øvelsen ved at lade dem lave et dataark for hver kategori og aflevere dem anonymt. Derefter kan klassen prøve, om de kan regne ud, hvem der gemmer sig bag arkene med de subjektive eller de målelige data. 

Afslutningsvist kan I fælles reflektere over, hvad den type data egentlig kan bruges til? Tag evt. udgangspunkt i TikTok, Snap, YouTube eller en anden tjeneste, som eleverne bruger og tal også om, hvordan disse tjenester egentlig finder ud af subjektive data om deres brugere.

Videre arbejde

For de lidt ældre elever kan du evt. supplere med aktiviteter fra denne side: Din dataprofil